maandag 10 december 2012

De charme van het eerste vuur



KLASSIEKE MUZIEK
‘De charme van de beweging’
Orkest van het Oosten o.l.v. Vasily Petrenko
De Spiegel Zwolle, 2 juni 2007





door Margaretha Coornstra

Kijk, dit is nou een familieconcert dat vrijwel alle generaties iets te bieden heeft. Althans van overgrootouder tot kleuterkleinkind, want voor peuters duurt het te lang en is de woordkeus van presentatrice Anne Knappstein toch te grote-menselijk.

Een raamvertelling rond zeven populair-klassieke nummers introduceert het Irakese meisje Kahli en het Nederlandse meisje Spike. De laatste blijkt een Pippi Langkous-achtig figuurtje, dat haar allochtone leeftijdsgenote via magische krachten helpt integreren en onverhoeds aankondigt: “Ik tover nu een concert over de charme van de beweging!” Huh? Wáárover..?

Nou ja, dit bezwaar kun je dus maken: dat de toon is afgestemd op middenbouw basisschool, maar doorspekt met volwassen kwalificaties die elke geïnteresseerde bezoeker in het programmaboekje kan lezen en waar jonge kinderen geen boodschap aan hebben. Verder zijn verhaal en presentatie voldoende kleurrijk én bondig om de aandacht vast te houden.

Waarschijnlijk omwille van de doelgroep brengt Petrenko de muziek op smaak met vanillestokjes en geeft hij legato melodieën soms de textuur van lammetjespap. De Pavane van Fauré zweeft bijna Mantovani-achtig over de dansvloer, net als het Andante uit Mendelssohn’s Italiaanse Symfonie. Wat in deze context overigens geen negatieve kritiek is.

Wie nochtans met de eer gaan strijken, dat zijn de jongeren van Vooropleiding Theaterdans Enchede. Vooropleiding, dat betekent dat we geen Riverdance mogen verwachten. Zo had in de quasi-militaire Florentiner Marsch van Fucik (met verzachtende roze harten op de camouflage-pakjes) de motoriek wat pittiger, kantiger gekund. Maar de Bloemenwals in bordeauxrood en poederroze biedt échte spitzen onder de suikerspin-tutu’s en de symmetrische choreografie rolt er gedisciplineerd uit. Om nog maar te zwijgen van de wervelende Slavische dansen van Dvorák. De ‘boys ’n girls’ nemen hun rol uiterst serieus en stralen de bezieling van het eerste vuur uit. Juist daarvan springen de nodige vonken over.

© Margaretha Coornstra, i.o.v. de Stentor, juni 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten