donderdag 13 december 2012

Enerverend volksliederenrecital



'FOLK STORIES'
KLASSIEKE MUZIEK
 Cora Burggraaf (mezzosopraan) & Simon Lepper (piano)
M.m.v. Liza Ferschtman (viool) & Pepijn Meeuws (cello)
Odeon Zwolle, 11/12
4 sterren


Cora Burggraaf (foto Marco Borggreve)

 
door Margaretha Coornstra

“Beethoven schreef de mooiste volksliederen ooit…!” glundert Cora Burggraaf als ze de Irish Folksongs uit WoO 153 en 152 aankondigt. Daar zit iets in. Zelden uitgevoerd, want voor de ongebruikelijke bezetting van pianotrio en zang,  doen ze qua sfeer zelfs even denken aan zijn laatste strijkkwartetten. Cora’s affiniteit is hoor- en zichtbaar; speciaal The Return to Ulster en Thou Emblem of Faith zingt ze vol overgave en oneindige weemoed.

Die bezetting was trouwens aanleiding om ook violiste Liza Ferschtman en cellist Pepijn Meeuws uit te nodigen. Dankzij hen krijgen we het Trio on Irish Melodies van de Zwitserse componist Frank Martin te horen. Een ijle Keltische klaagzang (in wonderschoon unisono van viool en cello!) leidt weldra tot spannende harmonieën in woest rondspringende ritmen, zó puntig en enerverend voorgedragen dat je bij vlagen je adem inhoudt.

Volksverhalen vormen vanavond het thema. En algauw wordt duidelijk dat Burggraaf beter uit de voeten kan met de Noord-Europese dramatiek van Sibelius (Säv, säv, susa…) dan met het millimeterwerk dat vereist is om een sluik Brahms-liedje als Da unten im Tale van de nodige nuances te voorzien. Haar warme, weelderige mezzosopraan werkt optimaal bij grote intervalsprongen en krachtige lijnen.

Groot pluspunt is de programma-opbouw, zoals de afwisseling van Vaughan Williams’ ‘Studies on English Folksongs’ met Britten’s volksliedjes. Of het vlechtwerk van Bartóks Romenian Folk Dances (ach, dat breekbare fluisterflageolet van Ferschtman…!) en zijn Hungarian Folk Songs, met uitgekiende stemmingswisselingen en een naadloos toonsoortverloop.
De stug uitziende lakleren pumps, die Burggraaf lang voor de pauze al heeft uitgeschopt, blijven de rest van de avond onaangeroerd naast de vleugel liggen. Terecht. Want vooral volksmuziek zingt het lekkerst weg als je optimaal ‘geaard’ bent – zonder schoenen.


© Margaretha Coornstra i.o.v. de Stentor, 13-12-2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten