Moritz von Schwind - 'Schubertiade' |
door Margaretha Coornstra
Sinds 2011 is ook Zwolle een uitvalsbasis voor The International Holland Music Sessions (TIHMS), daarmee invoegend bij Alkmaar en
het Noord-Hollandse Bergen. Maar vonden de Zwolse masterclasses en concerten vorig jaar nog plaats in de Lutherse Kerk, dit jaar nestelt het internationale gezelschap zich
aan de overkant van de straat: in theater Odeon, met zijn even monumentale als
knusse bonbonnière.
Van 7 tot en met 23 augustus staan er vier masterclasses en zes recitals op de agenda. En vanaf oktober zal nog meer aanstormend TIHMS-talent op Odeon’s podium verschijnen, voor de kamermuziekserie ‘New Masters on Tour’.
Sinds 1988 biedt TIHMS internationale zomercursussen voor
jonge, ambitieuze musici, met (voor publiek toegankelijke) masterclasses en een
concertreeks op een tiental sfeervolle locaties. Bijzonder aan TIHMS is dat de
doelgroep uit aankomende solisten bestaat. De meeste zomerscholen richten zich
voornamelijk op orkest- en ensemblespel.Van 7 tot en met 23 augustus staan er vier masterclasses en zes recitals op de agenda. En vanaf oktober zal nog meer aanstormend TIHMS-talent op Odeon’s podium verschijnen, voor de kamermuziekserie ‘New Masters on Tour’.
“En al is onze Summer Academy geen concours, er zit wel een
competitief elementje in,” zegt Perry Reitsma, directeur van TIHMS. “Na afloop
evalueren we welke studenten de meeste indruk hebben gemaakt. Die nodigen we
dan uit om deel te nemen aan onze reguliere seizoenserie in het Concertgebouw.”
Als fraai voorbeeld noemt hij de Russische violist Andrej Baranov. “Andrej heeft vier jaar lang deelgenomen aan onze Summer Academy. Vorig jaar hebben we hem in augustus geselecteerd voor onze Concertgebouwserie van 2011/2012. En daarna won hij in mei ook nog eens het Elisabeth Concours...!”
Op de vooraankondiging lijken Oost-Europese en Aziatische musici in de
meerderheid. “Nou, dat lijkt inderdaad maar zo,” zegt Reitsma. “De meeste
deelnemers komen uit de Verenigde Staten. Maar grote conservatoria als het
Juilliard in New York en het Colburn in Los Angeles gaan al vroeg talent
scouten in Azië. Zo krijg je veel Aziatische namen onder Amerikaanse
studenten.”Als fraai voorbeeld noemt hij de Russische violist Andrej Baranov. “Andrej heeft vier jaar lang deelgenomen aan onze Summer Academy. Vorig jaar hebben we hem in augustus geselecteerd voor onze Concertgebouwserie van 2011/2012. En daarna won hij in mei ook nog eens het Elisabeth Concours...!”
De gerenommeerde gastdocenten bij de TIHMS trekken aspirant-coryfeeën uit
zo’n veertig verschillende landen aan.
“En elke docent vertegenwoordigt een hele traditie,” benadrukt Reitsma. “Neem nu Herman Krebbers, die zelf studeerde bij Oskar Back, die op zijn beurt weer een leerling was van de legendarische vioolpedagoog Eugène Ysaÿe… Iemand als Liza Ferschtman – ook een oud-cursiste van TIHMS - is weer opgeleid door Herman Krebbers, en staat daarmee in de traditie van Ysaÿe. Muziekstudenten komen zich bij ons dus vooral een stuk traditie eigen maken.”
“En elke docent vertegenwoordigt een hele traditie,” benadrukt Reitsma. “Neem nu Herman Krebbers, die zelf studeerde bij Oskar Back, die op zijn beurt weer een leerling was van de legendarische vioolpedagoog Eugène Ysaÿe… Iemand als Liza Ferschtman – ook een oud-cursiste van TIHMS - is weer opgeleid door Herman Krebbers, en staat daarmee in de traditie van Ysaÿe. Muziekstudenten komen zich bij ons dus vooral een stuk traditie eigen maken.”