Internationaal Gitaarfestival:
Aniello Desiderio (gitaar) & Gennaro Desiderio (viool)
Statenzaal Bibliotheek Zwolle, 25-10-2013
*****
Gennaro (l.) & Aniello Desiderio in de Statenzaak, 25-10-2013 (Foto Jan Penninkhof) |
door Margaretha Coornstra
Daar zit hij dan: recht onder de neogotische
paneelschildering over bisschop David van Bourgondië. Maestro Aniello Desiderio
past wonderwel binnen dit rijkgedecoreerde interieur van de meer Vlaams dan
Noord-Nederlands aandoende Statenzaal. Volkomen zichzelf, in een comfortabel
zittende zwartglanzende blouse, stemt hij zijn gitaar en kondigt onderwijl in
zangerig spaghetti-Engels een paar programmawijzigingen aan.
En ja, na enkele maten Albeniz weet je het al: naast
gitaarvirtuoos is Desiderio vooral een fenomenaal verteller op zijn instrument.
In weerwil van zijn relaxte presentatie speelt hij even delicaat als
onontkoombaar spannend, met niet aflatende concentratie - of hij nu met
striemende slagen de snaren geselt, of juist een ragdun pianissimo innig bevend
laat naklinken tot de uiteindelijke stilte. Elke toon is volmaakt gevormd en valt
exact op zijn plaats binnen het ritmische stramien.
Tegelijk durft Desiderio fermate’s te rekken tot dramatische pauzes, om dan weer met een wolkbreuk aan tweeëndertigsten je trommelvlies te overspoelen. Weidse landschappen ontvouwen zich vanaf zijn vingertoppen: een Iberisch gebergte (Aguado’s Fandango opus 16) of een Turks zeegezicht in languissante, ton-sur-ton penseelstreken (Domeniconi’s Koyunbaba Suite).
Tegelijk durft Desiderio fermate’s te rekken tot dramatische pauzes, om dan weer met een wolkbreuk aan tweeëndertigsten je trommelvlies te overspoelen. Weidse landschappen ontvouwen zich vanaf zijn vingertoppen: een Iberisch gebergte (Aguado’s Fandango opus 16) of een Turks zeegezicht in languissante, ton-sur-ton penseelstreken (Domeniconi’s Koyunbaba Suite).
Ook als begeleider (of beter: tegenspeler) van broer Gennaro
is hij in zijn element. Oké, de eerste minuten moet je wennen aan het relatief
sterke volume van Gennaro’s donkerrood gelakte viool. Maar zijn krachtige,
aardse toon is loepzuiver en het onverholen speelplezier van de gebroeders
werkt aanstekelijk. En dus geniet je van de bravoure waarmee ze het vuurwerk
van Paganini’s Centone Sonate afschieten, en stamp je heimelijk mee met de
‘groove’ in Gardel’s Por una Cabeza en
Piazzolla’s L’Histoire du Tango. Zelfs het nobel sentiment van John Williams in
Schindler’s List (toch echt niet de sterkste melodie ooit!) krijgt een
verrassend aansprekende, vitale interpretatie. Een heerlijk avondje muziek,
door een magistraal duo.
© Margaretha Coornstra i.o.v. de Stentor, 26-10-2913
© Margaretha Coornstra i.o.v. de Stentor, 26-10-2913
Geen opmerkingen:
Een reactie posten