maandag 10 maart 2014

Nostalgische wintertafelen bij Bruno Barat


Vanaf 12 december 2013 is Hattem een galerie rijker. Eigenaar Bruno Barat, oud-balletdanser en kunsthistoricus, verwelkomt het publiek met een winterse expositie: ‘Sneeuwwit’.
 
Bruno Barat bij Le Bac d'Anvers van Romain Steppe

door Margaretha Coornstra
 
HATTEM – Vergulde lijsten vormen de enige opsmuk in de witte ruimten aan de Kruisstraat 21. Nostalgische wintertaferelen tonen soms een besneeuwde tuin, dan weer een desolaat landschap met een enkele mensfiguur of opvliegende vogels.
Van dans naar galerie: het bleek niet eens zo’n abrupte carrièreswitch. Oud-solist, choreograaf en kunsthistoricus Bruno Barat koestert namelijk al decennialang een hartstocht voor schilderkunst. En hij ervaart een gelijkenis tussen ballet- en galeriewerk: “Dat je met een sterke selectie neerzet, waarmee je het publiek moet zien te raken. De galerie is het podium, de kunstwerken zijn de dansers.”

Als Fransman kreeg Barat zijn balletopleiding in Straatsburg. Daar begon ook zijn fascinatie voor Nederland, dankzij studievriendin Liedeke die Nederlandse ouders had.
Naderhand werkte Barat eerst als danser in Charleroi. In deze periode sloot hij vriendschap met kunstliefhebber Paul Venker, die hem in contact bracht met laat-negentiende eeuwse schilderkunst. Maar Nederland bleef trekken.
“Op een koude winterdag in 1976 reisde ik per trein naar Amsterdam. En toen ik die dichtgevroren grachten zag, met schaatsers erop – het was nét Anton Pieck – wist ik meteen: híer wil ik wonen! Dus ik deed auditie voor Het Nationale Ballet en werd aangenomen. Tot mijn verbazing, want door mijn Vietnamese afkomst ben ik vrij klein van stuk.”

Ook kunstvriend Paul Venker verhuisde naar Nederland. Getweeën startten ze hun eigen ‘collectie Venker-Barat’: werk van Belgische impressionisten en realisten, tijdgenoten van de Hattemse Jan Voerman sr. Waarom juist Belgisch? “Tja, Nederland en schilderkunst zijn zó met elkaar verbonden, dat die specialiteit weinig verrassend zou zijn. Bovendien hadden Paul en ik de schoonheid en toegankelijkheid van deze meesters ontdekt. We deelden ook een voorkeur voor impressionisme en realisme boven de romantiek. De lossere toets maakt het beeld abstracter, laat meer ruimte voor eigen interpretatie.”

Dit voorjaar verruilde Bruno Barat Amsterdam voor Hattem, aangezien zijn levenspartner Michiel in Zwolle werkt. Ze waren meteen verrukt van dit plekje, vlakbij de IJssel en de oude stadspoort. In beginsel zou de 81-jarige Paul Venker meeverhuizen. “Paul was dertig jaar lang mijn beste vriend en mentor, dus dat sprak vanzelf. Hij heeft dit huis nog wel gezien, zat in de tuin te glunderen... Maar helaas overleed hij vlak voor de verhuizing. Ja, dat was dramatisch en verdrietig. Maar ik zet nu ons werk voort.”

Het doel van Art Gallery Bruno Barat is tweeledig. Naast wisselende thema-exposities, die telkens een ander aspect van de collectie Venker-Barat belichten, beginnen in februari 2014 ook verkoopexposities van diverse kunstvormen en design uit de periode 1870-1970.
Meer informatie: 038-4547533.


© Margaretha Coornstra i.o.v. de Stentor, december 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten