vrijdag 23 januari 2015

Paul Lewis: “Kamermuziek is één van de moeilijkste disciplines”



Dit seizoen komt pianist Paul Lewis meerdere malen naar Nederland. Zowel in het Concertgebouw als in De Doelen speelt hij repertoire van de vroege Weense romantici: Beethoven en Schubert.
 
Franz Schubert in 1809


door Margaretha Coornstra

“Ik blijf maar terug komen bij deze twee, en steeds weer nieuwe dingen ontdekken,” verzucht Paul Lewis. ‘Deze twee’ zijn Beethoven en Schubert, de componisten die bij zijn eerstvolgende Nederlandse concerten de hoofdrol spelen. Oogstte Lewis al internationale lof met zijn opnamen van al Beethovens pianosonates en Diabelli-variaties (bij Harmonia Mundi), hij profileert zich ook steeds meer als gezaghebbend Schubert-vertolker. De laatste jaren heeft hij zich diep ingegraven in de levensloop van de jonggestorven Wener.

Ook al was Beethoven Schuberts grote idool, we praten hier wel over twee wezenlijk verschillende componisten,zo benadrukt Lewis. “Beethoven heeft iets vastberadens. Bij hem zie je altijd een duidelijke oplossing en een afsluiting, hij leidt je naar het einde van de reis. Maar Schubert stelt als het ware een vraag, waarop het antwoord in de lucht blijft hangen. Zijn muziek is bijna ongrijpbaar, fragiel… Beethoven is robuuster.”
Is dat een kwestie van temperament en karakter?
“Ook wel, maar Schubert is vooral unfinished business. Hij heeft zoveel onvoltooid werk nagelaten! Bovendien heeft zijn muziek meerdere lagen, waaronder je diverse intenties kunt vermoeden. Om die te interpreteren moet je je eerst losmaken van clichébeelden, zoals ‘de schuchtere onderwijzer’ of ‘de arme bohemien’. Schubert vergt een open-minded benadering.”

Op 17 december speelt Paul Lewis samen met zijn vrouw, celliste Bjørg Lewis, Beethovens Cellosonate opus 102. Daarna schuiven nog drie strijkers aan voor Schuberts Forellenkwintet. Onder hen bevindt zich Lisa Batiashvili, die op 23 augustus nog schitterde in het Prinsengrachtconcert. En op 16 april volgt ‘Die schöne Müllerin’ met  tenor Mark Padmore, Lewis’ vaste duopartner.
“Kamermuziek vind ik één van de moeilijkste disciplines,” bekent de grondlegger en artistiek directeur van het Britse kamermuziekfestival Midsummer Music. “Als solist speel ik uit het hoofd, met een zekere vrijheid. Maar in een ensemble ben ik voortdurend gespitst op de partituur en op wat de anderen doen. Soms moet ik meer op de voorgrond treden, dan weer een stap terugdoen – dat wisselt vaak per seconde. Alles moet georganiseerd zijn. Eigenlijk voel ik me soms best onzeker. Dan bekruipt me plotseling het idee dat ik de partijen nog steeds niet goed genoeg ken
."


17 december 2014: Amsterdam, Concertgebouw: Beethoven & Schubert.
Met Lisa Batiashvili (viool), Lawrence Power (altviool), Bjørg Lewis (cello) en Alois Posch (contrabas).
16 april 2015: Rotterdam, De Doelen: Schubert: ‘Die schöne Müllerin’. Met Mark Padmore (tenor).


© Margaretha Coornstra i.o.v. Pianist Magazine, oktober 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten